Tuesday, June 16, 2009

Η ταινία του Ν. Τζίμα "Ο άνθρωπος με το γαρύφαλλο" επιστρέφει στις κινηματογραφικές αίθουσες


16/06/2009
Η ζωή και η δράση του Νίκου Μπελογιάννη, όπως εξιστορήθηκαν με την ταινία του Νίκου Τζίμα, "Ο άνθρωπος με το γαρύφαλλο", επιστρέφουν την Πέμπτη, μετά από 29 χρόνια, στις κινηματογραφικές αίθουσες της Αθήνας.
Ο Νίκος Μπελογιάννης είναι σύμβολο ομορφιάς, ανθρωπιάς, ποίησης και αγωνιστικότητας, είπε ο δημιουργός της ταινίας στη συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε με αφορμή την επανέκδοσή της από την εταιρεία διανομής New Star.
Εξηγώντας γιατί θέλησε να κάνει αυτή την ταινία, ο Νίκος Τζίμας είπε ότι παρακινήθηκε από την ακτινοβόλο προσωπικότητα του Ν. Μπελογιάννη, την οποία και θέλησε να μεταφέρει, και, αφετέρου, επειδή, όπως είπε, θέλησε να αποδώσει το πολιτικό κλίμα της εποχής που έζησε ο άνθρωπος με το γαρύφαλλο.
Μάλιστα, σε αυτό το σημείο, ο σκηνοθέτης θυμήθηκε μια δίστηλη κριτική της εφημερίδας "New York Times", έπειτα από την προβολή της ταινίας στην Αμερική, στην οποία ο δημοσιογράφος συντασσόταν με την τοποθέτηση του Ν. Τζίμα, σχετικά με το ότι ?ενώ οι Γερμανοί εισέβαλαν στην Ελλάδα με πολλές στρατιωτικές δυνάμεις, οι Αμερικάνοι ``εισέβαλαν`` με πολλά δολάρια και πολλούς πράκτορες.
Επιπλέον, μιλώντας για το πώς η ταινία υπήρξε αφορμή για εθνική συμφιλίωση μεταξύ αριστερών και δεξιών, ο Νίκος Τζίμας εξιστόρησε περιστατικό, κατά το οποίο, γύρω στο 1980, όταν ο τότε υφυπουργός προεδρίας κυβερνήσεως, Αθ. Τσαλδάρης είχε κόψει την ταινία, ζήτησε στη συνέχεια από τον σκηνοθέτη μια κόπια, την οποία είδε μόνος του και κατόπιν με τον Κωνσταντίνο Καραμανλή και την Ελένη Βλάχου.
Σύμφωνα πάντα με τον σκηνοθέτη, στη συνέχεια με κάλεσε και μου είπε ότι έκανα αντικειμενική παρουσίαση των γεγονότων και δεν έκανα προπαγάνδα υπέρ κάποιου κόμματος. Κατά την ίδια εξιστόρηση, ο Αθ. Τσαλδάρης του ανέφερε ότι πρέπει να κάνουν όλοι την αυτοκριτική τους και πρόσθεσε αυτολεξεί, όπως σημείωσε ο Ν. Τζίμας, ημείς ήδη την κάνουμε.
Σχετικά με τον κινηματογραφικό Μπελογιάννη που ενσάρκωσε ο τότε και νυν καθηγητής ιταλικής φιλολογίας, Φοίβος Γκικόπουλος, ο σκηνοθέτης είπε ότι τον επέλεξε αφού τον γνώρισε τυχαία ως διερμηνέα του Ιταλού ηθοποιού Τζιαν Μαρία Βολοντέ, στον οποίο είχε προτείνει αρχικά το ρόλο.
Ο ηθοποιός, ωστόσο, παρουσίασε όγκο κατά τα γυρίσματα και έτσι ο Νίκος Τζίμας έπεσε πάνω στον διερμηνέα του, τον Φοίβο Γκικόπουλο, ο οποίος τελικά πήρε τον, μοναδικό, ρόλο στη ζωή του.
Επιπλέον, για την ταινία μίλησαν και δύο εκ των πρωταγωνιστών της, ο βουλευτής του ΚΚΕ, Κ. Καζάκος και ο Αντ. Αντωνίου που υποδύθηκε τον συναγωνιστή του Ν. Μπελογιάννη, Νίκο Πλουμπίδη.
Εκείνο που πρέπει να ελπίζουμε είναι οι νέοι να γνωρίσουν όχι μόνο την ταινία, αλλά και τους αγωνιστές που είχαμε?, είπε ο κ. Αντωνίου.
Στη συνέντευξη Τύπου παρέστη επίσης η βουλευτής του ΚΚΕ, Λ. Καφαντάρη.
Πηγή :ΑΘΗΝΑΙΚΟ ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΟ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

1 comment:

Lena. said...

Σύμβολο αιώνιας ομορφιάς»
Η ταινία για τη ζωή του Νίκου Μπελογιάννη επιστρέφει στις αίθουσες, 29 χρόνια μετά την πρώτη προβολή της «E» 17/6

Με πρωταγωνιστή τον ερασιτέχνη Φοίβο Γκικόπουλο, καθηγητή ιταλικής φιλολογίας και διερμηνέα κάποτε του Ιταλού ηθοποιού Τζιαν Μαρία Βολοντέ, τον οποίο και αντικατέστησε στον ρόλο του Μπελογιάννη μετά την ξαφνική του αρρώστια από καρκίνο που τον έστειλε στο νοσοκομείο, το φιλμ παραθέτει τη δίκη και καταδίκη σε θάνατο του Νίκου Μπελογιάννη, μέλους του ΚΚΕ, το 1952, ενώ ρίχνει σαφείς αιχμές για την παρέμβαση των Αμερικανών στα ελληνικά θέματα. Στο καστ φιγουράρουν πάνω από 100 ηθοποιοί του ελληνικού θεάτρου.
«Εκανα αυτή την ταινία για πολλούς λόγους, αλλά για δύο βασικούς», μας είπε χθες ο Νίκος Τζίμας. «Πρώτον, για την ακτινοβόλα προσωπικότητα του Μπελογιάννη, ενός διανοούμενου με πολλή αγάπη μέσα του. Πέθανε με ένα χαμόγελο... Ηταν όμορφος άνθρωπος, σύμβολο αιώνιας ομορφιάς, ανθρωπιάς, ποίησης και αγωνιστικότητας. Αν τη δουν οι νέοι θα έχουν να πάρουν πολλά... Δεύτερον, γιατί αντιπροσωπεύει μια ιστορική στιγμή για την Ελλάδα».
«Κατάφερε ο Τζίμας να μαντρώσει σε αυτή την ταινία όλο το ελληνικό θέατρο», συμπλήρωσε ο Κώστας Καζάκος, ένας εκ των πρωταγωνιστών της ταινίας. «Πολύ δύσκολα προσεγγίζεις ιστορικά γεγονότα έπειτα από χρόνια. Γιατί μερικά γεγονότα ξεπερνούν την εποχή και τα δικά μας όρια», συμπλήρωσε ταυτίζοντας στη συνέχεια τον Μπελογιάννη με ήρωα αρχαίας τραγωδίας, που «πέθανε για χάρη της ζωής».
600.000 ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ ΣΕ ΑΘΗΝΑ ΚΑΙ ΠΕΙΡΑΙΑ
Ο «Ανθρωπος με το γαρύφαλλο» (ο τίτλος παραπέμπει στον πίνακα του Πικάσο, εμπνευσμένο από τον Νίκο Μπελογιάννη) γυρίστηκε σε μια δύσκολη περίοδο για τον ελληνικό κινηματογράφο. Η μεγάλη του επιτυχία, που οφείλεται κατά πολύ και στο εντυπωσιακό του καστ, αποτέλεσε μια «ανάσα ζωής»: τα εισιτήριά του ξεπέρασαν τα 600.000 σε Αθήνα και Πειραιά, σηματοδοτώντας ένα υψηλό ρεκόρ και εγκαινιάζοντας ταυτόχρονα πρόσκαιρη περίοδο αναβίωσης του εγχώριου σινεμά που κράτησε για μία πενταετία.
Πηγή:"ΕΘΝΟΣ"
Αντα Δαλιάκα
adaliaka@pegasus.gr